Keukenexperiment 2 : zelf aan de slag met melkkefir !!!

Moeilijk is het niet, speciaal is het wel. De meeste mensen vinden me ongetwijfeld een “weirdo” als ik zeg dat ik zelf kefir maak.

In dit artikel leg ik uit wat (melk)kefir is, welke de gezondheidsvoordelen zijn en hoe je het zelf thuis kan maken.

Van vriendin Lana die ik toevallig leerde kennen in The Food Hub kreeg ik een starthoeveelheid korreltjes om zelf melkkefir te maken. De korreltjes zijn klein, wit en doen denken aan kanten bloemetjes.

melkkefir

Melkkefirbloempjes. Ze doen aan bloemkoolroosjes denken.

Melkkefir is in feite gefermenteerde melk. De drank is licht zurig en bevat veel rechtsdraaiende melkzuurbacteriën. Daardoor is het supergezond en draagt het bij tot een goede darmwerking en dus indirect ook tot een beter immuunsysteem.

Melkkefir is rijk aan vitamine 1, B2, B12, D en K. Het bevat ook veel calcium en magnesium.

Voor een optimaal resultaat gebruik je best volle melk maar ook halfvolle en magere melk zorgen voor een goede drank. Eventueel kan ook geiten-, schapen- of paardenmelk worden gebruikt. Met plantaardige melksoorten is het moeilijker om kefir te maken aangezien de kefirbloempjes leven van lactose en die zit niet in plantaardige melkvarianten. Wat je eventueel kan doen is afwisselen tussen dierlijke en plantaardige melk. Gebruik dan wel niet te lang plantaardige melk want anders gaan de kefirbloempjes dood.

Ik maak melkkefir in een glazen bokaal die kan worden afgesloten. In principe mag de kefir nooit in aanraking komen met metaal dus is het beter een plastieken zeef en een plastieken of houten lepel te gebruiken. Nu moet ik wel zeggen dat mijn eerste zeefje van metaal was en dat de kefirbloempjes toch keihard in hoeveelheid toenamen.

Bij de kefirbloempjes in de glazen bokaal doe je ongeveer 10 keer de hoeveelheid melk. Dit laat je 24u fermenteren op kamertemperatuur voor een vloeibare drank. Ik laat hem graag 48u fermenteren voor een dikker, yoghurtachtig resultaat.

Na 24u of 48u moet je de kefirbloempjes zeven. De korrels kan je dadelijk opnieuw gebruiken als basis voor een nieuwe fermentatie.

Melkkefir (levende korrels) 10 gram

Melkkefir zeven

Melkkefir (levende korrels) 10 gram

Voorbeeld van het eindproduct: een licht zurige gezonde drank

De melkkefir kan je drinken als gezonde drank bij het ontbijt of tussendoor. Je kan er ook smoothies mee maken of pannenkoeken of wafeltjes of broodjes of… Meer recepten volgen in volgende artikels 🙂

melkkefir framboos

 

 

 

 

 

 

Een frambozensmoothie met melkkefir

Wie graag zelf aan de slag wil, zoekt best een vriend(in) die al bezig is met melkkefir en bloempjes op overschot heeft. Je kan ook online een levende of gevriesdroogde basis voor melkkefir aankopen. Veel succes in elk geval !!!

Bronnen:

http://volleven.be/wat-is-melkkefir-en-hoe-maak-je-het-zelf/

http://www.melkkefir.nl/wat-is-melkkefir-.html

 

 

 

 

 

 

Melanie
Ik ben Melanie Huyghe, een dynamische 33-jarige leerkracht Frans. Naast mijn passie voor talen ben ik ook veel bezig met creatief en gezond koken, yoga, hardlopen, dansen, lezen en de wereld ontdekken samen met mijn Griekse man Christos. Op mijn blog wil ik mijn creatieve ei kwijt en mijn altijd overactieve hersenen rust geven door neer te schrijven wat ik denk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.