Weekendje weg – Deel 1 – Kekova

Ik was dus beginnen lezen in de de Lonely Planet van Turkije… Eerlijk gezegd wist ik niet goed waar te beginnen. Turkije is een enorm groot land met maar liefst 80.000.000 inwoners! Eigenlijk is het 6 landen in 1 of zo…

Ik deed Chris het voorstel om de kust af te rijden vanaf Antalya naar het westen. Kekova leek me een hele mooie plek en Dalyan trok me ook er aan.
Vorige vrijdag rond 14u00 vertrokken we dan ook richting Kekova. Ik had moeten aandringen bij Chris om een pension te boeken. Hij is meer van het reizen en zien waar hij uitkomt terwijl ik
alles graag plan zodat ik weet dat ik ‘s avonds een bed heb.
Onderweg namen we twee liftende jongens mee. Twee Turken van 18 jaar die al liftend van de Zwarte Zee naar Fetihye waren afgezakt. Ze spraken nauwelijks Engels maar Google Translate bracht raad.
Rond 17u30 kwamen we aan in Kekova. Ons pension droeg de zeer originele naam “Kekova Pension”. De eigenaar, Yusuf, zei dat het superdruk was maar hij lag wel op een bankje te slapen toen we arriveerden 🙂
                                                                                                               Onze kleine Ford Fiesta aan het pension
                                                                                Dit is Yusuf

Onze kamer. Het bed had een muskietennet !!! Het zicht vanop het terras vlak voor de kamer

We wandelden ‘s avonds wat rond en concludeerden dat we zo ongeveer de enige buitenlandse toeristen waren. De overige toeristen waren Turken en zelfs die waren op één hand te tellen.

We aten in een visrestaurant waar de eigenaar een rode snapper voor ons selecteerde en die
met veel show klaarmaakte, aardappelen en salade vol verse kruiden inbegrepen. De man zorgde zelfs voor huisgemaakte tartaar en een knoflook-citroendressing. Superlekker!!!
De volgende ochtend was ik, zoals altijd, vroeg op. Ik deed een sessie yoga naast het bed in de kamer. Chris sliep rustig verder. Rond 8u30 werd het ontbijt geserveerd. Het was een typisch Turks ontbijt met tomaat, komkommer, olijven, feta, honing, een eitje en huisgemaakte sinaasappelconfituur. Als extraatje lag er een staafje brickdeeg gevuld met noten en honing.

Het Turkse ontbijt              De kat lustte ook wel een hapje 🙂
We boekten daarna een boot voor een dagtrip rond het schiereiland. Daarvoor waren we
tenslotte gekomen.
                        De pittoreske haven en wij
Onderweg namen we verschillende keren een duik in het frisse water van de Middellandse Zee.  We zagen de ondergrondse stad Simena die door een aardbeving in de 2e eeuw v.C. onder de zeespiegel was verdwenen. We hielden halt in een kleurrijk bergdorpje en kregen op de boot Turkse thee en een uitgebreide buffetlunch met kip op de bbq. De gids was zo vriendelijk om telkens na zijn Turkse uitleg bij ons te komen om hetzelfde in het Engels te vertellen.
                Zo ziet het schiereiland eruit. De begroeiing bestaat uit de typisch Mediterraanse
                                                       altijd groene planten en bomen.
                                                   Chris bestelt home made dondurma (= ijs)

Zien we er niet happy en relaxed uit?
Na de bootcruise waren we een beetje suf maar wel erg relaxed. We pakten onze spullen en reden verder naar Dalyan. Daarover lezen jullie morgen meer in mijn volgende blogpost.
Ik weet wel dat veel buitenlanders wat wantrouwig staan tegenover een reis naar Turkije. Als je weet dat zoiets als Kekova bestaat, zou ik aanraden hier toch een vakantie te overwegen.
I AM IN LOVE WITH TURKEY !!!

Melanie
Ik ben Melanie Huyghe, een dynamische 32-jarige leerkracht Frans. Naast mijn passie voor talen ben ik ook veel bezig met creatief en gezond koken, yoga, hardlopen, dansen, lezen en de wereld ontdekken. Op mijn blog wil ik mijn creatieve ei kwijt en mijn altijd overactieve hersenen rust geven door neer te schrijven wat ik denk.