Keukenexperiment 1 : zelf kombucha maken

De workshop over raw food heeft me geïnspireerd tot een aantal keukenexperimenten. Sandra Maes, raw food vegan met superveel energie en enthousiasme, sprak er heel positief over kombucha. Nummer 1 in de rij van experimenten is dus : zelf kombucha maken !!!

In deze blog leg ik uit wat kombucha is, waarom het als “gezond” wordt beschouwd en hoe je het zelf kan maken.

In de meeste biowinkels, vegetarische en veganistische restaurantjes, hippe barretjes kan je kombucha kopen. Vaak is het nogal prijzig en smaakt het erg zoet. In The Food Hub in Leuven verkopen ze de “echte” kombucha voor 10 euro per liter. Best wel duur dus.

Enig speurwerk op het internet brengt me tot de volgende persoonlijke (NIET WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!!!) conclusies over kombucha:

WAT IS HET?

Kombucha is gefermenteerde thee met ruwe rietsuiker. Een SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast) voedt zich met de suiker. Op die manier ontstaan bacteriën en gisten. De suiker in de thee zorgt voor productie van koolzuurgas, alcohol, azijnzuur, gluconzuur, glucuronzuur, foliumzuur, melkzuur, enzymen, vitamine C en B-vitamines (B1, B2, B3, B6 en B12). De drank is ook licht alcoholisch (maximum 1%) omdat alcohol onstaaat bij het vergisten van suikers.

WAAROM IS KOMBUCHA ZO GEZOND?

*Kombucha is een gefermenteerd product dat goede probiotica bevat die bijdragen tot een gezonde spijsvertering. Een goede spijsvertering komt dan weer je immuumsysteem ten goed. Indirect zorg je dus voor een betere gezondheid.

*Kombucha bevat vitamine C, de vitamine die het immuunsysteem ondersteunt.

*Kombucha bevat glucuronzuur. Deze lichaamseigen stof wordt in de lever geproduceerd. Glucuronzuur ondersteunt de reinigende en ontgiftende werking van het lichaam.

*Kombucha bevat glucosamine, een belangrijk bouwstof en stimulator van de productie van zogeheten proteoglycanen. Deze zorgen voor het behoud van stevig kraakbeen.

HOE MAAK JE HET ZELF THUIS?

Benodigdheden:

1 liter kraanwater of bronwater
2 tl (5-7 gram) groene thee (ik gebruikte 2 theezakjes)
100 gr biologische ruwe (riet)suiker per liter water
1 kombucha-scoby. Die haal je bij iemand die je kent die zelf al langer kombucha maakt. Hij of zij zal meerdere babyscoby’tjes hebben in een zogenaamd “hotel” in de frigo. Vraag of je er eentje mag hebben.
30 ml witte natuurazijn of kombucha per liter als starter

schone glazen (weck)pot met een inhoud van minimaal 1 liter
luchtdoorlatende (thee) doek
elastiek

Bereiding:

*Zet een goede sterke groene thee door de theezakjes minstens 15 minuten te laten trekken in kokend water.

*Voeg de ruwe (riet)suiker toe en laat afkoelen.

*Als de thee ongeveer 30 graden is, kan je de SCOBY toevoegen. Voeg nu ook de kombucha of het azijn toe. De combinatie van zuur en zoet geeft jouw SCOBY de ideale omgeving om te groeien en zorgt er tegelijk voor dat andere, ongewenste bacteriën niet kunnen overleven.

Komboechazwam

Zo ziet een SCOBY eruit

*Dek de glazen pot af met een doek en doe er een elastiek omheen. Op die manier zorg je ervoor dat de gassen die vrijkomen tijdens het fermentatieproces kunnen ontsnappen en je pot niet ontploft.

*Na 10 tot 14 dagen rust op kamertemperatuur is je kombucha klaar. Hoe langer je hem laat fermenteren, hoe zuurder hij wordt. Je kan je drank nu overgieten in (beugel)flessen. 

*Was je glazen pot goed uit en begin daarin opnieuw. Je kan de tweede laag SCOBY van de eerste laag afhalen en daarmee ook een kweekje opstarten.

*De drank in de flessen kan je een tweede fermentatieproces laten ondergaan. Tijdens de tweede fermentatie kun je gaan experimenteren met smaakjes! Aardbeien, kaneel, bosvruchten, perzik, citroen, vanille, … Ik voegde stukjes mango en gember toe. Na 2 dagen “nagisting” buiten de koelkast is je magische kombucha “ready to drink” !!!

Kombucha in verschillende kleuren

Laat je me weten hoe jouw kombucha smaakt en welke smaakmakers jij verkiest?

TIPS:

*Als je kombucha te zuur smaakt, kan je gerust nog wat honing of een andere vloeibare zoetstof toevoegen.

*Geen bubbels in je kombucha? Voeg de volgende keer meer suiker toe voor de eerste fermentatie. Voor fermentatie is immers voldoende suiker nodig…

Wil je meer lezen over kombucha? Lees dan de artikels op 2 van mijn favoriete blogs:

Zelf kombucha maken

http://www.ilovehealth.nl/food/wat-is-kombucha/

 

Melanie
Ik ben Melanie Huyghe, een dynamische 33-jarige leerkracht Frans. Naast mijn passie voor talen ben ik ook veel bezig met creatief en gezond koken, yoga, hardlopen, dansen, lezen en de wereld ontdekken samen met mijn Griekse man Christos. Op mijn blog wil ik mijn creatieve ei kwijt en mijn altijd overactieve hersenen rust geven door neer te schrijven wat ik denk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.