Creatief met bonen…

Image title

Peulvruchten in alle soorten, maten en kleuren…

De WHO (World Health Organisation) heeft 2016 uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Peulvrucht. Peulvrucht is een verzamelnaam voor bonen, erwten, linzen, kikkererwten, kiemgroenten en pinda’s.

Op pulses.org, een website die speciaal ter gelegenheid van dit “feestjaar” werd ontwikkeld, vind je veel informatie over hoe gezond bonen en peulvruchten zijn en ook recepten. Alle info is in het Engels en Frans.

In Nederland vind je als consument meer info en recepten op www.blijeboon.nl Deze site is in het Nederlands. Als je een kijkje neemt bij de recepten zal je versteld staan van de eindeloze mogelijkheden. Elke enthousiaste (hobby)kok wil direct de keuken in 😉

In Turkije zijn peulvruchten in alle vormen, kleuren en maten te verkrijgen: zwart, rood, wit, klein, groot, tussenin, gedroogd, in blik, in glas,… Op de markt kan je zowel verse als gedroogde peulvruchten vinden in bulk. In de supermarkt vind je gedroogde peulvruchten in zakken van 1kg en “ready to use” in glas en in blik.

Aangezien peulvruchten en dus ook bonen goedkoop en supervoedzaam en gezond zijn, wilde ik ermee aan de slag. Ik wilde niet gewoon “gekookte bonen in tomatensaus met rijst”. Ik besloot aan de slag te gaan met gedroogde rode bonen.

gedroogde rode bonen ile ilgili görsel sonucu

Met deze rakkers ging ik aan de slag.

Op www.voedingswaardetabel.nl ging ik de voedingswaarde van rode bonen na. Per 100g gedroogde bonen vind je het volgende:

calorieën:                             126 kcal

eiwitten:                               7,8 g

koolhydraten:                      21,5 g

vetten:                                  0,5 g

vezels:                                   1,5 g

Rode bonen bevatten veel complexe koolhydraten, eiwitten en vezels en hebben een laag vetgehalte. De complexe koolhydraten zorgen voor energie gedurende langere tijd. Omwille van de grote hoeveelheid eiwitten zijn rode bonen een prima vleesvervanger. De oplosbare en onoplosbare vezels in de bonen dragen bij aan een vlotte en regelmatige stoelgang.

Wat maakte ik uiteindelijk?

Ik kookte 200g gedroogde rode bonen gedurende 45 minuten in ruim gezouten water. Daarna goot ik het water af en spoelde ik de bonen goed na met koud water.

Burgertjes van rode bonen

Ingrediënten: Voor 8 kleine burgertjes

*150g gekookte en afgekoelde rode bonen

*2 teentjes fijngesneden look

*een halve ui, fijngesneden

*30g havermeel (ik deed havermout in de blender en vermaalde het tot meel)

*2el ketchup

*zout, peper, paprikapoeder

Bereiding:

*Verwarm de oven voor op 200°C.

*Doe alle ingrediënten samen in de foodprocessor en vermaal. Maak de “pasta” niet te fijn, er mogen nog stukken boon inzitten.

*Maak je handen nat en vorm 8 kleine burgertjes van de bonenpasta.

*Plaats op een bakplaat gedurende 15 minuten en laat afkoelen.

Lekker in een kleurrijke salade, met rijst of in een wrap met een pittige saus.

Bonenburgertjes

Bonentapenade

De overige 50g gekookte rode bonen deed ik met 2el ketchup, zout en peper in de blender en ik maakte er bonentapenade van mét grote stukken boon. Lekker op een dikke snede vers brood !!!

Bonentapenade

Bronnen:

gezondnu.nl

www.gezondheid.be

pulse.org

blijeboon.nl

yoo.rs

Melanie
Ik ben Melanie Huyghe, een dynamische 33-jarige leerkracht Frans. Naast mijn passie voor talen ben ik ook veel bezig met creatief en gezond koken, yoga, hardlopen, dansen, lezen en de wereld ontdekken samen met mijn Griekse man Christos. Op mijn blog wil ik mijn creatieve ei kwijt en mijn altijd overactieve hersenen rust geven door neer te schrijven wat ik denk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.